برنامه ریزی توزیع
سیستم مدیریت توزیع سابقه ای طولانی بویژه نزد کارخانجات تولید کننده سیمان، گچ و صنایع مشابه آن دارد و نزد این صنایع مکمل سیستم فروش تلقی می شود، هر چند که صرفاً برای این صنایع خاص طراحی نشده است.
علت وجودی این سیستم، فراهم آوردن قابلیت هایی برای تولید و توزیع کنندگان کالا بوده که بتوانند بر نحوه توزیع محصولات خود متناسب با:
- قواعد و اولویت هایی که در عملیات فروش برای مشتریان خود قائل هستند
- ضوابط تصویب و اعلام شده توسط نهادهای حاکمیتی در برقراری ارتباط با سایر صنایع کشور و مصرف کننده نهایی
مدیریت نمایند و به هدف کلان توزیع عادلانه یا توزیع مدیریت شده، بسته به شرایط حاکم بر بازار دست یابند.
وظایف اصلی این سیستم عبارت است از:
- برنامه ریزی توزیع
- عملیات بارگیری
- مانیتورینگ حمل
بخش برنامه ریزی توزیع که در تعابیر قدیمی تر -از آن به اعلان بار یاد می شده- دارای قابلیت هایی است که به کمک آن میزان بار قابل حمل در هر روز برای مشتریان و شرکت های حمل و نقل –متناسب با ظرفیت بارگیری در کارخانه- مشخص می شود.
در بخش عملیات بارگیری، هر وسیله حمل از ابتدای ورود به کارخانه تا مقطع خروج از کارخانه، موضوع تولید داده های جدید قرار می گیرد و در بخش مانیتورینگ حمل، وضعیت کلیه وسایل حمل بار و پراکندگی آنها در ایستگاه های مختلف کاری قابل مشاهده و پیگیری می باشد.
- ۹۴/۱۰/۰۷